tisdag 17 mars 2009

TACK GODE GUD!!!

Jag förstår att ni alla har undrat vart jag tagit vägen men som ni kanske har förstått så har det hänt en del... Har funderat en hel del på om jag skulle skriva om det eller ej men jag väljer att dela med mig av de sista dagarnas helvete!

I torsdags var ju jag på utbildning och skulle hämta mina föräldrar på Landvetter på kvällen. På förmiddagen hade David varit med Astrid hos läkaren och tagit prover som ordinerats ett par veckor tidigare. När jag kom hem på eftermiddagen så ringde telefonen, det var läkaren från vårdcentralen. Proverna de hade tagit var inte bra, de vita blodkropparna var extremt låga. Vi blev akut remitterade till Drottning Silvias Barn och Ungdomssjukhus där vi var i sju timmar. Man tog nya prover och röntgade lungorna. Vid midnatt skickades vi hem och man bestämde att vi skulle komma för ny provtagning på måndagen.

Astrid och jag satte oss trötta i bilen och körde hem i snöstormen...Halvvägs hemma så ringde min mobil, det var läkaren från sjukhuset. Han sa att han var ledsen men att vi var tvungna att vända och komma tillbaks. Han hade pratat med jourläkaren som uttryckt att det var väldigt farligt att skicka hem Astrid med så dåliga prover eftersom hon inte hade något immunförsvar. Minsta lilla infektion kunde bli mycket allvarlig!

Luften gick ur mej, vi var båda trötta och ville bara hem. Istället fick vi åka hem och packa ner en övernattningsväska. Väl tillbaka på sjukhuset igen så lades vi in på en Barnmedicinmottagning. Läkaren förklarade att det var en del prover som var väldigt dåliga och att man var tvungna att utesluta så det inte var något malignt.

Natten mellan torsdag och fredag sov jag i stort sett ingenting, jag funderade och funderade. På fredag morgon kom en läkare och sa att vi nog kunde gå hem men fick komma tillbaka för ny provtagning. Läkaren förklarade också att man ibland kan se sådana dåliga blodvärden vid en infektion men att det också kan vara ett tecken på leukemi...

För att utesluta leukemi ordinerades cancerprover och även ett blodprov över de olika blodcellerna som skulle analyseras manuellt istället för i maskin.

Hur vi tagit oss genom helgen vet jag inte...Astrid var väldigt trött i lördags och ville mest ligga och titta på tv, dessutom hade hon lite feber vilket gjorde att jag var som en hök och kollade henne eftersom minsta lilla temperaturstegring skulle kunna vara livsfarligt...I söndags var hon lite piggare och var ute i det fina vädret och lekte lite...

Igår var vi dock och tog proverna och planen var att vi skulle tillbaka och träffa läkaren imorgon då vi också skulle få besked, Infektion eller Leukemi...

För ett par timmar sedan ringde telefonen, "Skyddat nummer", hjärtat slog några extra slag. Det var doktor Martha från Östra Sjukhuset. Hon småpratade lite och undrade hur vi hade det..."Vi bakar" sa jag lite stressat och undrade vad hon ville...Då sa hon att hon bara ville meddela att hon fått proverna och att det inte tyder på någon leukemi. Hon tyckte inte att vi skulle behöva vänta tills imorgon. Vissa blodprover är fortfarande låga men har dock börjat gå åt rätt håll... Doktorn trodde att Astrid har fått en virusinfektion i benmärgen som orsakat det hela!

Vi behöver inte komma imorgon men de vill inte släppa oss helt utan vi ska dit om två veckor igen och ta nya prover och träffa läkaren!

Luften gick ur mej...de senaste dagarnas anspänning började släppa och jag är nu....Ja, jag bara ÄR! Tack gode gud för att det inte var leukemi! Dagarna som har passerat har just bara passerat...jag har gjort allt för att ta mej genom dagen och bara velat att det ska bli onsdag då vi skulle få besked... Telefonen har ringt men jag har inte orkat prata med någon...fokusera, fokusera för att överleva dagen!

Jag har gjort en resa i tankarna sedan Astrid föddes och framåt...vår lilla fina prinsessa som alltid vill alla andra så väl....som är så omtänksam och förstående...vars lilla hand masserar min panna när jag har huvudvärk...som gärna fixar små överraskningar till oss andra när vi fyller år eller har namnsdag...som är så oerhört mån om sin lillebror...som har ett hjärta av guld!!! Jag är så oerhört tacksam att det inte var något allvarligt...och som jag skrivit förut så vad är väl livet om vi inte har hälsan???

Astrid och jag kommer att vara hemma tills torsdag så immunförsvaret piggar på sig. Jag kommer absolut att blogga igen men ikväll tänker jag bara njuta av att vi har fått en andra chans!

19 kommentarer:

Caroline sa...

Ok, har nu last ditt blogginlagg o har suttit med andan i halsen hela tiden. Men va jobbigt! Hur gar det med Astrid? Hur gar det med dig o resten av familjen?
Tanker pa er! kram, C

Caroline sa...

Skre ett inlagg till er pa min blogg..om du orkar sa kan du titta in! Kram!

Anonym sa...

Tänk att man så plötsligt och oväntat kan få en tackling mitt i veka livet.

Jag känner dig ju inte, men har tänkt när jag läst din blogg under några månader, att du så väl - redan innan något hemskt som detta händer (som nu ändå gick bra) - tar vara på ditt liv och dina nära och kära. Det är något bra att tänka på! Och vara nöjd med.

Ta hand om dig!
Kram Ulrika

ÅSA sa...

Caroline, TACK!!! Blir så rörd! Astrid är lite tröttare än vanligt men just nu är hon ute och cyklar i det fina vårvädret! Själv så är jag som en ballong man tar hål på ....pssssssss....luften gick ur mej! MEN imorgon är det nya friska tag! Kram

Ulrika, dina ord värmer...man tycker ju ibland att man är en dålig mamma som skäller på sina barn och inte leker så mycket med dem... Antar att det är mänskligt, det viktiga är att vi finns där för dem och det tror jag att jag gör! Jobbigt att bli medveten om att livet är så skört...Det är väl därför man säger "fånga dagen"...

Kram Åsa

Anonym sa...

Hej Åsa!

Blev väldigt ledsen när jag pratade med Annika i går. Kunde inte släppa tanken på att lilla Astrid skulle vara sjuk. Men fick ju gladare besked idag. Jag har tänkt så mycket på hela familjen, hur jobbigt det måste ha varit.
Nu får ni ta hand om varandra och ta det lugnt.

Många kramar till er alla, speciellt till Astrid!

Lotte o Jan

ÅSA sa...

Hej Lotte & Jan! Ja mycket ska man gå genom som människa...Det har varit några fruktansvärda dagar men nu känns det hoppfullt igen! Sköt om er ni också! kram från oss

Klara sa...

Jag är så super-duper-duper-duuuper glad att Astrid är okej! Hon är ju min lilla extra-syster..! Åååhh, vad sköönt att hon mår bra nu! Hoppas att ni fortsätter att må bra! Kraam! :)

ÅSA sa...

Tack Klara gumman...Astrid undrade idag om ni kanske kan baka kladdkaka tillsammans i sommar...du och lillasyrran fixar väl det :)

Anonym sa...

Oj ojoj! Det måste verkligen ha varit tunga timmar! Sitter här och håret har rest sig bak min nacke... Hoppas att lillvännen börjar krya på sig! Kram Anna

gissan sa...

Klickade in här från Anna of swedens sida.
Ville bara säga att jag upplevde samma ovisshet en gång i tiden med ena tvillingsonen. Vi blev inlagda, han blev röntgad. De sa att antingen är det lunginflammation eller en cysta, de såg inte vilket... Ner på röntgen igen, det var mitt i natten. Röntga. Upp på salen. Sonen var 3 år... Jättesjuk. De kom upp igen och meddelade att de fortfarande inte visste men att de behandlade mot lunginflammation så fick de se hur han svarade på det.
Röntgen igen efter några dagar visade att det var lunginflammation. Det har nu gått 15 år sedan dess... Ville bara säga att jag förstår din ovisshet. Så enormt påfrestande och jobbigt. De små liven är ju allt man har.
Hoppas allt går bra, jag håller tummarna.
En cyberkram till dig och dottern.

Gissan

underytanjag sa...

Hej jag hittade hit via Anna och i sin tur via Taina... Är glad att det ser bra ut för er lilla tjej. Man blir påmind med jämna mellanrum om hur tacksam man ska vara för hälsan. Allt gott!

Sofia sa...

Lilla gumman. Fasen va livet kan ta jobbiga vändningar. Massa kramar till er.

ÅSA sa...

Skrivanne, tack! Ja, man ska inte ta livet för givet...oftast flyter det på men det kan oxå förändras snabbt! Det gäller att njuta! Tack!

Gissan, usch, då vet du precis hur det är... Man känner sig väldigt hjälplös och hoppas att allt ska ordna sig. Nu verkar det ju förhoppningsvis som att det ordnar sig för oss också... Cyberkramen värmde, tack! :)

Underytanjag, ja...visst är det så! Idag njuter jag mer än vanligt av den underbara dag vi har ...

Sofia, usch ja, några fler gråa hår, lite fler rynkor men det är det värt....det viktiga var att det inte var leukemi! Tack för omtanken!

Anonym sa...

Shit!!!
Sten i magen är väl milt uttryck i det här sammanhanget.
Ibland får vi påminnelser att vi måste ta vara på varandra men varför måste de vara SÅ krävande .
Ta hand om er kära kusin.

Kram Pillan

ÅSA sa...

Pillan, kan bara instämma!!! Stenen börjar bli mindre nu... Jag ska ta hand om dotra min ! :) Kram

Anonym sa...

Hej!!

Har inte varit inne på era blogggar på ett tag men mamma berättade om Astrid. Skönt o läsa att allt var "väl" med Astrid! Pust!! Så skönt! Ta hand om er!
Stor kram fam Glantz

ÅSA sa...

Hur vågar du låta bli...du kan ju missa massor när du inte läser bloggarna.....skojá!!! Ja nu återstår det bara att se vad proverna visar när vi ska dit den 1/4... Trevlig helg! Kram

Västmanländskan sa...

Så oroliga ni måste ha varit! Och så skönt att allt det inte var leukemi! Stor kram!

ÅSA sa...

Tack Västmanländskan! Ja en oro som inte är av denna världen! Är ni tillbaka nu, hoppas ni haft det skönt! Vi har saknat ditt bloggande :)